zaterdag 3 april 2010 Team Fun

Tamar: Hallo lieve mensen!

Twee zielen 1 gedachte! Ook ik dacht dat het weer eens hoog tijd werd om een blogje te schrijven. Wat kan ik over Nieuw Zeeland vertellen.....Een heleboel maar ik ga proberen het enigsinds kort te houden. Een nieuw gemaakt vriendinnetje omschreef het goed " New Zealand is just like bootcamp, but a really fun one!".
Dag 1 op de Straybus,richting Bay of Islands,heb ik Lydia ontmoet. Het klikte gelijk en al snel kwamen we erachter dat we dezelfde datum Auckland uit vliegen en dezelfde Straybuspas hadden gekocht. We hebben er drie dagen over gedaan om het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland (NZ) te verkennen en vooral genoten van het mooie weer.

Eenmaal terug in Auckland zijn we de volgende dag direct weer op de bus gestapt om aan de rest van ons NZ avontuur te beginnen. Onze buschauffeur Mambo (alle Straydrivers hebben een nickname. Mambo heeft de zijne gekregen vanwege zijn deelname aan het eerste seizoen van de NZse versie van Dancing with the stars.)besloot dat het een leuk idee was om elkaar te leren kennen door te speeddaten in de bus. Een beetje akward, maar ik moet toegeven de stemming zat er wel gelijk in. Al snel was ik een onderdeel van Team Fun (een naam die 1 van de meiden bedacht heeft om ons op te peppen tijdens een zware hike) bestaande uit acht meiden. Mambo bracht ons op de eerste dag naar Hot Water Beach. Een strand waaronder een stomend hete waterstroom loopt. Gij neme een schep, graaft een diep gat en tada.....een hotpool! In theorie erg leuk. Helaas kwamen wij niet veel verder dan een warm voetenbadje. Wel erg veel lol gehad met het graven van een gat.

De volgende dag was onze eindbestemming Waitomo. ' s Ochtends zijn we naar de glowwormgrotten geweest waar we van ondergrondse watervallen geabseild hebben.Hierna zijn we doorgereden naar onze cultural stop zoals ze dat noemen. Een bezoekje aan de plaatselijke Maori die niet alleen een show gaven maar ons ook lieten deelnemen aan hun rituelen. Nadine en ik mochten voor oppervrouwen spelen (de Maorinaam is te ingewikkeld :P) wat inhield dat we traditionele kleding moesten dragen. Op de melodie van de klassieker My girl zongen we een Maoritekst al rondzwaaiend met een poi (een balletje met een touwtje eraan). Vooral bijzonder hilarisch.

De volgende dag zijn we naar Taupo gereden. Onderweg zijn we eerst wezen white water raften. Ontzettend gaaf en vooral de 7m hoge waterval gaf reden voor veel gegil! Eenmaal in Taupo heb ik uiteraard een sprong uit een vliegtuig gewaagd! 15.000 feet hoog(voor videobewijs breng een bezoekje aan Hans en Aafien), 65 seconden vrije val en heel wat OH MY GODS! Doodeng maar een onwijs gave ervaring!

Vanuit Taupo op naar het hostel The Park, in het plaatsje National Park, in het National Park gereden (nee helemaal niet verwarrend). Vanuit hier was het de bedoeling dat we de Tongariro Crossing (voor de LOTR fans ook wel bekend als mordor & mt Doom.....)zouden lopen. Vanwege het slechte weer was dit helaas niet mogelijk. Daarom besloten we om een paar dagen extra te blijven zodat we de crossing hopelijk als nog konden lopen. Helaas moesten we hierdoor van twee meiden en de rest van de Straygroep afscheid nemen. De volgende dag hadden we gelijk geluk. Het weer was perfect en vol frisse moed (wat ongeveer een uur duurde) gingen we op pad. Na een aantal uren lopen, klimmen en klauteren stonden we bovenaan mt Tongariro. Een prachtig uitzicht en een ontzettend gave tocht. Maarja toen moesten we nog naar beneden.... Het was uiteindelijk een ontzettend mooie maar zware dag die we uiteraard hebben afgesloten met het eten van Brownies en het kijken van een van de LOTR films. Vervolgens zijn we via Wellington naar het zuid eiland afgereisd. Onze eerste bestemming Abel Tasman.

Na onze eerste daghike hadden we de smaak te pakken en besloten we er nog 1 te lopen. De coastal hike in het Abel Tasman National Park. ' s Ochtends zijn we met een watertaxi naar Bark Bay gebracht (onderweg babyzeehondjes en dolfijnen gezien)vanwaar onze tocht begon. 7 uur langs de meest prachtige stranden die je je kunt voorstellen. Onze volgende bestemming was Barrytown (ook wel Barvegas genoemd). Wat zit er in Barrytown? Helemaal niets behalve een hostel met een bar en een kamer met een enorme verzameling verkleedkleren. Need I say more?

Vervolgens zijn we verder gereden naar Franz Josef om de beroemde Franz Josef Glacier te bekijken. We besloten wederom een daghike te doen. De volgende ochtend zijn we vroeg naar de touroperator gelopen waar we onze uitrusting kregen. Toen we eindelijk de glacier in zicht kregen dachten we eerst " is dit alles?". Maar na een tijdje op het ijs omhoog geklommen te hebben, door ijsgrotten en tussen smalle ijswanden gekropen te zijn, konden we pas echt zien hoe ontzettend groot de glacier is. Een erg bijzonder en onnatuurlijk gevoel om zo op een glacier rond te klauteren.

Een aantal dagen later arriveerden we eindelijk in Queenstown. Een stad waar ik al een tijdje naar uit keek. Volgende de Nieuw Zeelanders kun je in Queenstown alles doen wat je maar kunt bedenken. Voor ons was het vooral veel uitgaan, Fergburgers eten (Queenstown staat bekend om deze gigantische burgers) en natuurlijk onze dosis adrealine in de vorm van de Worlds Highest Bungy Swing. Al met al een onwijs gave tijd in Queenstown gehad. Maar aan alle goede dingen komt een eind, zo ook aan mijn tijd in NZ. Na afscheid genomen te hebben van onze maatjes, reizen Lydia en ik nu langszaam weer omhoog naar Auckland om vanuit daar naar Sydney te vliegen.

Ik heb een geweldige tijd gehad in Nieuw Zeeland maar ik heb ook ontzettend veel zin om Australie te gaan verkennen.

Sweet as!!

Liefs van jullie Chica Tamar

p.s. De twee belangrijkste Strayregels:

1. The Lollipopman.
Doel: wanneer de Straybus gestopt wordt door lollipopman (kerel die het stopbordje omhoog houdt bij wegwerkzaamheden) moet 1 van de meiden de bus uit rennen om de lollipopman een zoen te geven. Beloning: een drankje van de driver.

2. Spaceship.
Doel: degene die het eerst een spaceship ziet (nee dit zijn geen buitenaardse vervoersmiddelen maar enkel de grote knaloranje campervans die je kunt huren van de Stray) en als eerst spaceship roept wint. Beloning: wanneer de driver als eerste spaceship roept, mag hij zichzelf op een drankje trakteren. En wanneer het een van de Straypassagiers is moet de driver de passagier op een drankje trakteren(de driver zit voorin en heeft dus meestal eerder zicht op eventuele spaceships).