vrijdag 28 mei 2010 Save a horse ride a cowboy!!

G'day Mates!

Wat heb ik toch weer een boel te vertellen! Ik hoop dat jullie de tijd hebben want dit is een verhaal om even voor te zitten :P

Om te beginnen mijn farmstay. In vijf dagen tijd ben ik omgetoverd in een echte cowgirl op de Leconfield Jackeroo & Jillaroo School ergens in de outback. Voor mij een bijzondere maar typisch Australische ervaring. Eerst moest ik op weg naar Tamworth. Vanuit Sydney heb ik de greyhound genomen die er zo'n 7,5 uur over deed. Tamworth is zo'n beetje het laaste stadje voordat 'de outback' begint. Bij aankomst werd ik hier nog even aan herinnerd door een enorm bord "laatste motel en benzinestation voor de outback". De meest klanten van het hostel gingen de volgende dag ook naar Leconfield dus de groep kon ik alvast een beetje leren kennen.

Dag 1: 's Ochtends werden we door Tim (de rancheigenaar) opgehaald. Na een stop bij het locale leger des heils (voor werkkleding) en de drankwinkel kwamen we naar ruim een uur rijden eindelijk aan op Leconfield. Na kort kennis gemaakt te hebben met de hele crew, kregen we een uitgebreide les in grooming en zadelen. Voor mij niet zo heel intressant maar ja het hoort er wel bij. Na de les kregen we een les in Natural Horsemanshop van Tim. Het is een lang verhaal om uit te leggen (voor degene die geintresseerd zijn ik zou zeggen google het ;) maar het komt er op neer dat de ruiter zich verplaatst in het paard, zich zoveel mogelijk gedraagt zoals paarden in een kudde dat onderling ook doen en het paard laat weten dat je geen "roofdier" bent maar een partnership met je paard aan wil gaan. Na de Natural Horsemanshiples hebben we voor het eerst een rit gemaakt. De foto's zeggen genoeg over het prachtige landschap.

Dag 2: Veel te vroeg (06:30) werden we heel effectief met een country CD gewekt. Na het ontbijt was onze eerste taak om de paarden te vangen en te zadelen. Vervolgens hebben kregen we een Natural Horsmanship demonstratie van Tim. Voor deze gelegenheid liet Tim zien hoe hij 1 van zijn veulens laat wennen aan situaties die het veulen later tegen kan komen wanneer hij onder het zadel is. Vervolgens kregen we allemaal een les in hoefsmederij. Ik heb altijd al veel bewondering gehad voor hoefsmeden, maar jemig wat is dat zwaar werk zeg! Verder hebben we een les gehad in whipcracking en lassoing. Na de lunch onze eerste poging in veedrijven. Een kudde schapen moest vanuit een wei opgehaald worden. Hierna hebben we een tonnenrace te paard gedaan (mijn team heeft gewonnen, yeeh go team!)en is ons van alles over het houden van schapen verteld. Vervolgens was het aan ons om een schaap te vangen. Erg grappig aangezien schapen opeens toch wel een beetje groot zijn en heel wat sterker dan je zou verwachten. Na een van de schapen uitgezocht te hebben voor het scheren mochten we allemaal een poging wagen om een schaap te scheren. Ik had al wel eens een paard geschoren maar dit was toch wel heel anders. Ja en toen was het tijd voor het slachten van een lam. Wie wil de lam uitzoeken? Was de vraag. Nou ik in ieder geval niet. Hoewel ik erg graag vlees eet en ik weet dat het erbij hoort op een ranch was ik hier toch minder geintresseerd in. Het blijft gewoon heel zielig. Ik zal jullie de smerige details bewaren maar jullie kunnen vast wel raden wat er de volgende dag op het menu stond.......

Dag 3: Vandaag kregen de paarden een rustdag aangezien we morgen de hele dag gaan veedrijven. We hebben ' s ochtends een demonstratie van Tim gehad en zijn de hele middag bezig geweest met het maken van hekken en onkruidwieden (op grote schaal).

Dag 4: De dag waar ik, ondanks dat het mijn verjaardag was en ik wederom een jaar ouder geworden ben, het meest naar uit keek. Veedrijven! We zijn eerst naar een hoger opgelegen weiland gereden. Dit was een lange rit en vooral erg zwaar voor de paarden maar de moeite waard want we werden beloont met een prachtige omgeving. Nadat we de koeien gevonden en bij elkaar gedreven hadden was het tijd voor de lassoingwedsttrijd. De prijs? Een date met Snip de cowboy. En driemaal raden wie er gewonnen heeft....Ja een date met een heuse cowboy laat ik me niet ontzeggen!
Vervolgens was het tijd voor kalfworstelen. In teams van twee moesten we een kalf te pakken krijgen, op de grond leggen en goed vasthouden. Dit was ronduit hilarisch! Want wat zijn die beesten sterk en verrastend snel! Met wat hulp van de cowboys is het uiteindelijk iedereen gelukt. En toen was het tijd voor het brandmerken en 1 kalf moest zijn kroonjuwelen kwijt. Een bloederig werkje en mijn jeans zal nooit meer hetzelfde zijn! Arm kalf! Driemaal raden wat er die avond op het menu stond? Juist ja, koeienballen! Niet eens zo gek, het smaakt een beetje naar bacon. ' S avonds was het mijn beurt om de afwas te doen en toen ik na het eten de keuken in liep met een emmer warm water was het licht in de keuken in eens uit. Ik wilde net gaan schelden, toen ik ineens zag dat er een cakeje met een kaarsje erop op tafel stond en iederen begon te zingen!Ontzettend lief en een perfecte afsluiting van een super gave dag!

Dag 5: De tijd gaat zo snel. Inmiddels is het routine om om 6:30 met countrymuziek gewekt te worden. We hebben allemaal ons favoriete nummer en het is unaniem "Save a horse ride a cowboy" . Spreekt voor zich lijkt mij :P. Vandaag hebben we een aantal spelletjes op onze paarden gedaan. Onder andere met z'n tweeen te paard een kalf uit de kudde drijven en hem aan de andere kant van de bak in de longeerring drijven. Veel te snel was het tijd om terug naar Tamworth te gaan. In Tamworth zijn we 's avonds met zijn allen uit eten geweest. De volgende dag zijn we met de groep naar een westernwedstrijd in Tamworth geweest waar ik naar lieve lust de mooie paarden en uiteraard cowboys kon bewonderen.

Vanuit Tamworth ben ik weer met de greyhound terug naar Sydney gereist. In Sydney heb ik geluncht met Livi (die Antal en ik ontmoet hebben in New York) en 's avonds ben ik naar Perth gevlogen. De eerste nacht heb ik doorgebracht in een hostel zodat ik de volgende dag uitgebreid de tijd had om Perth te verkennen. Een prachtige stad. Aan het eind van de middag werd ik opgehaald door mijn nicht Nathalie. Ik heb de rest van de week bij haar thuis doorgebracht. Het was heerlijk om een tijdje in een huis te zijn en mijn eigen kamer te hebben. De eerste dag de was gedaan, want mijn kleren stonken enorm na al die kampvuren op de ranch. Voor de rest heb ik die dag practisch alleen maar lui op de bank dvdtjes zitten kijken. De rest van de week heb ik allerlei leuke dingen gedaan met Nathalie en de kinderen.

Ook deze week ging ontzettend snel voorbij en voor ik het wist was het tijd om naar Adelaide te vliegen en daar Lydia te ontmoeten. We hebben samen een auto gehuurd en zijn de Great Ocean Road afgereden! Wederom ontzettend gaaf om te doen. Vandaag zit ik inmiddels alweer in Sydney en is het mijn laaste dag in Australie. Morgen vlieg ik naar Zuid Afrika waar ik ontzettend veel zin in heb maar wat ik toch ook wel een beetje spannend vind!

De reis begint op zijn eind te lopen en 17 juni wordt ik door een ontvangstcomitee opgehaald in Londen. 21 juni hoop ik weer thuis te zijn in Zwolle!
Maar voor die tijd Zuid Afrika, waar ik jullie later nog alles over ga vertellen!

Heel veel liefs,

jullie chica Tamar

5 reacties:
Anonymous Anne Ruth reageerde op 28 mei 2010 om 07:57

Lieve chica!! Leuk verhaal weer. Vlees is alleen niet helemaal hetzelfde meer ;). Heel veel plezier in Zuid-Afrika en tot over drie weekjes!!

Kus Anne  

Blogger Unknown reageerde op 28 mei 2010 om 08:57

He Tamar!
het klinkt allemaal super leuk.. behalve dat enge slachtgebeuren, haha meot er niet aan denken!! Maar geniet nog van de komende weekjes in Zuid-Afrika en zoals eerder gzegd, mocht je tips willen, let me know!
Enjoy!
Liefs Sanne  

Anonymous Roelie reageerde op 30 mei 2010 om 15:05

Ha Tamar, wat weer een verhaal,geweldig. Tja..bij een lam zie je zo wat je eet...zeker als je het zelf aan mag wijzen, maar ja, wij maken er wel onherkenbare brokken van hoor (geintje).Veel plezier in Zuid-Afrika en tot gauw, een sms zal ik maar niet meer sturen?! Veel liefs ook van Anke, Maartje en Reinder, Roelie poot van Juno  

Anonymous Lineke reageerde op 30 mei 2010 om 17:43

Hai Tamar, Wat heerlijk weer een verhaal van je te lezen met natuurlijk de bijbehorende foto's.
Aan al het goede komt jammer genoeg een eind. Geniet dus nog volop in Zuid-Afrika, voor je het weet is het 21 juni. Ik ga je verhalen missen.(Je kunt voor ons natuurlijk gewoon een blog blijven bijhouden ;) )
Voorlopig ga ik ervanuit dat er in iedergeval nog 2 komen. Ik verheug me er nu al op! Groetjes van Lineke  

Anonymous Anke reageerde op 4 juni 2010 om 22:02

Lieve Tamar!

Ik zie je berichtje nu pas, want ik was zelf een weekje naar Griekenland.. Wat een verschil met wat jij allemaal hebt meegemaakt! Wat een ontzettend mooi verhaal weer!! En super gave foto's!
Ik hoop dat je het erg naar je zin hebt in Zuid-Afrika!

Kus Anke  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Terug naar de voorpagina





juli 2009
augustus 2009
september 2009
oktober 2009
november 2009
december 2009
januari 2010
februari 2010
maart 2010
april 2010
mei 2010
juni 2010
Voorpagina


 

© Copyright 2009-2010. Alle rechten voorbehouden. Alle op deze website gepubliceerde teksten, foto's en video's zijn auteursrechtelijk beschermd. Overname zonder enige vorm van toestemming de auteurs is niet toegestaan.
Achtergrond door Antal Roos, vormgeving door Ramon Stoppelenburg.